Село в умовах політики атеїзації суспільства 1920-х рр.: втрата віри
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Метою розвідки є намір поглибити знання суперечливої за змістом, водночас стресової за характером
та неоднозначної за наслідками політики атеїзації села більшовицьким режимом 1920-х рр. Висновки. У статті
поглиблено аналіз проблеми адаптації назагал ще традиційного українського села до політики більшовицького
режиму, зокрема у сфері його релігійних вірувань. Наголошено, що після поразки Української революції 1917–1921
рр. жителі сільської місцевості потрапили в надзвичайно складне, по суті стресове релігійне становище, яке умовно
можна окреслити як «вибір без вибору». Як могли, вони адаптувалися до нових політичних реалій, у знову ж таки
традиційний для себе спосіб синхронізували старе (віру у Всевишнього) з новим (безбожництвом у публічному житті).
Доля кожної людини складалася по-різному, багато кому судилося пережити справжні психологічні потрясіння, проте
більшість сільського загалу зберегла свої вірування, пристосувавши їх до життя. В умовах політики атеїзації, яку
проводив більшовики, жителі сільської місцевості виявилися своєрідними заручниками й певною мірою жертвами тих
політичних обставин, у які вони потрапили після поразки Української революції 1917–1921 рр. Окремі з них пережили
справжні емоційні потрясіння, проте більшість зберегла свої вірування, пристосувавши їх до нових політичних реалій.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Посилання
Tatsienko, N. (2019) Selianstvo Pravoberezhnoi Ukrainy v imperskyi period (1793–1917) : na materialah Umanskoho
povitu: avtoref. dys. na zdobuttia naukovogo stupenia kand. Ist. nauk: spec. 07.00.01 – Istoriia Ukrainy [The Peasantry of Right
Bank of Ukraine in the imperial period (1793–1917): on the material of Uman district: abstract of the dissertation for the degree
of Candidate of Historical Sciences: specialty 07.00.01. – History of Ukraine]. Mykolaiv. [in Ukrainian]
Vzhosek, V. (2012). Istoriia – Kultura – Metafora. Postannia neklasychnoi istoriographii ; Pro istorychne myslennia.
[History – Culture – Metaphor. The emergence of non-classical historiography ; About historical thinking]. Kyiv : Nika-Tsentr.
[in Ukrainian].
Wilson, A. (2004). Seliany staiut ukraintsiamu : ukrainskyi modernism. Ukraintsi : nespodivana natsiia.
[Peasants are becoming Ukrainians : Ukrainian modernism. The Ukrainians: Unexpected Nation]. Kyiv : Vydavnytstvo
«K.I.S.». [in Ukrainian].
Bushman, I. (2012). Relihiinist yak skladova socialno-osvitnoho prostoru [Religiosity as a component of social and
educational space]. Istoriia religii v Ukraini : nauk. schorichnyk. [History of religions in Ukraine: scientifi c yearbook]. Lviv :
Logos. 2, 221–225. [in Ukrainian].
The Department of Manuscripts of the M. Rylskyi institute of Art Studies, Folklore, and Ethnology in Kyiv. Fund 8.
D. I. Yavornytskyi. Room 2. Storage unit 3. Ukrainian common people in his work. Collection of records of the narrative genre
in the Ukrainian language, conducted in Dnipropetrovschyna, Kharkivscukrhyna, Khersonschyna, Poltavschyna, Kyivschyna,
Odeschyna in 1870 – 1939. [in Ukrainian].
Babenko, L. Yak ukraintsiv robyly ateistamy : derzhavna polityka proty relihii u pershi desiatylittia radianskoi vlady
[How Ukrainians were made atheists : state policy against religion in the fi rst decades of Soviet rule]. Retrieved from https://
uamoderna.com/md/babenko-atheism [in Ukrainian].
Oryshchenko, R. (2019) Relihiinyi svit ukrainskyh selian druhoi polovyny KhIKh – pershoi tretyny KhKh stolittia. [The
religious world of Ukrainian peasants the second half of the nineteenth – fi rst third of the twentieth century]. Cherkasy :
«Vertykal», vydavets Kandych S. H. [in Ukrainian].
Prysiazhniuk, Yu. (2008). Istorychna svidomost ta mentalnist ukrainskyh selian na zlami KhIKh – KhKh st. [Historical
consciousness and the mentality of the Ukrainian peasants at the turn of the nineteenth and twentieth centuries]. Historia –
mentalność – tożsamość. Miejsce i rola historii oraz historyków w życiu narodu polskiego i ukraińskiego w XIX i XX wieku.
Pzeszów : Widawnicnwo uniwersytetu Pzeszówskiego. 348 – 355. [in Ukrainian].
Le Roy Ladurie, E. (1975). Montaillou, village Occitan de 1294 а 1324. Paris. [In Frеnch].
Hoichenko, D. (2012). Krasnyy apokalipsis: skvoz raskulachivaniye i golodomor : memuaryi svidyetyelya [Red apocalypse:
through dekulakization and Holodomor : memoirs of a witness]. Kyiv : A-BA-BA-HA-LA-MA-HA. [in Russian].
Prysiazhniuk, Yu. (2019). Ukrainske selianstvo Naddniprianschyny piznoimperskoho periodu: problema identychnosti.
[Ukrainian peasantry of the Naddniprianschyna of the late imperial period: the problem of identity]. Ukrainskyi selianyn.
(Ukrainian peasant). 21, 142 – 147. [in Ukrainian].
Paloutzian, R. & Jackson, S. L. & Crandall, J. E. (1978). Conversion experience, belief system and personal and ethical
attitudes. Journal of Psychology & Theology. 6 (4), 266 – 275. [in English].
Cogley, J. (1968). Religion in a Secular Age. London. 118 – 123. [in English].
Kahoe, R. D. (1977). Toward a task-centered Christianity. Pastoral Psychology. 25 (3), 197 – 207. [in English].