Із селян у «протестанти» та «психопати»: семіотичні трансформації селянських релігійних рухів у православному дискурсі кінця XIX — початку XX століття
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Анотація. Метою дослідження є аналіз дискурсивних механізмів, за допомогою яких православні богослови,
місіонери та сектознавці другої половини XIX — початку XX століття формували образ селян-сектантів,
інтерпретуючи їх як носіїв «протестантизму» або як психічно хворих — «психопатів». У центрі уваги — дискурсивні
механізми, за допомогою яких синодальна церква адаптувала несистемні релігійні практики до умов модернізації, що
супроводжувалася сцієнтистськими тенденціями та інституційними змінами. Дослідження розглядає, як православні
богослови, місіонери та сектознавці формували образ селян-сектантів, спираючись на західні інтелектуальні
конструкти, такі як протестантизм, та на медичну патологізацію екстатичних практик.
Наукова новизна полягає в систематичному аналізі православних дискурсивних практик із акцентом на
семіотичні аспекти категоризації локальних релігійних рухів, таких як штундизм, мальованство чи пашковство.
Встановлено зв’язок між формуванням сектознавства як академічної дисципліни та конструюванням уявлення про
протестантизм як узагальнену модель сектантства, а також кореляцію між позитивістськими ідеалами епохи
та тенденцією до пояснення релігійного екстазу через психопатологію, що підкріплювалася співпрацею церкви з
психіатричними інституціями.
Висновки дослідження показують, що інтерпретація селянських релігійних рухів як протестантських або
патологічних форм була частиною ширшої стратегії синодальної церкви з уніфікації релігійного розмаїття в
імперському суспільстві. Ці моделі не лише спрощували складну картину селянських вірувань, а й створювали
теоретичне підґрунтя для місіонерської діяльності, відображаючи модернізаційні процеси, що охоплювали соціальні,
інтелектуальні та релігійні сфери тогочасного життя.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
Aivazov, I. (1909). K dissertatsii D. G. Konovalova «Religioznyi ekstaz v russkom misticheskom
sektantstve» [To the dissertation of D. G. Konovalov: «Religious Ecstasy in Russian Mystical Sectarianism»].
Moskva [in Russian].
Aleksiy (Dorodnitsyn), arkhiep. (1903). Yuzhno-russkiy neobaptizm [South Russian neo-Baptism].
Stavropol. [in Russian].
Bekhterev, V. (1991). Obyektivnaya psikhologiya [Objective psychology]. Moskva. [in Russian].
Bibliograficheskaya zametka (1883). Ekaterinoslavskie eparkhialnye vedomosti (EEV), (19), 369–
[in Russian].
Butkevich, T., prot. (1910). Obzor russkikh sekt [Review of Russian sects]. Kharkov. [in Russian].
Danilov, F. (1906). Slovar politicheskikh, sotsialno-ekonomicheskikh i nekotorykh drugikh slov [Dictionary
of political, socio-economic, and other terms]. Moskva. [in Russian].
Dorodnitsyn, A. (1898). Adventizm i malenvanshchina [Adventism and Malenovanshchina]. Dyaniya
-go Vserossiyskogo Missionerskogo s”ezda v Kazani (2nd ed., pp. 152–154). Kazan. [in Russian].
Enciklopedicheskiy slovar F. Pavlenkova [Encyclopedic dictionary of F. Pavlenkov]. (1910). Sankt-Peterburg.
[in Russian].
Epifanovich, L. (1888). Zapiski po oblichitelnomu bogosloviyu [Notes on polemical theology]. Novocherkassk.
[in Russian].
Kalnev, M. (1897). Nemtsy i shtundobaptizm [Germans and Stundobaptism]. Moskva. [in Russian].
Kniga chinov prisoedineniya k pravoslaviyu. Ch. 2 [Book of rites for joining Orthodoxy. Part 2]. (1915).
Petrograd. [in Russian].
Konovalov, D. (1908) Religioznyi ekstaz v russkom misticheskom sektantstve Chast 1, Vyp. 1. Fizicheskie
iavleniia v kartine sektantskogo ekstaza [Religious Ecstasy in Russian Mystical Sectarianism. Part 1. Vol. 1. Physical
Phenomena in the Picture of Sectarian Ecstasy]. Sergiev Posad [in Russian].
Melgunov, S. (1907). Tserkov i gosudarstvo [Church and state]. [in Russian].
Mitrofan (Abramov), ierom. (1909). Pravoslavnyy protivosektantskiy katekhizis [Orthodox anti-sectarian
catechism]. Zhitomir. [in Russian].
Nahornyi, V. (2013). Konfesiina polityka Rosiiskoi imperii shchodo pravoslavnykh sektantiv ukrainskykh
hubernii v ХIХ stolitti [Confessional policy of the Russian Empire towards Orthodox sectarians of Ukrainian
provinces in the nineteenth century]. Canidat’s thesis. Poltava. [in Ukrainian].
shtundistakh v sele Volosskom Ekaterinoslavskogo uezda [On Stundists in the village of Volosskoye,
Ekaterinoslav district]. (1886). EEV, 8, 193–204. [in Russian].
Pisma preosvyashchennogo Mikhaila, episkopa Tavricheskogo [Letters of His Grace Michael, the late
Bishop of Taurida]. (1910). Simferopol. [in Russian].
Po povodu blagochinnicheskikh otchetov o sostoyanii pastvy Ekaterinoslavskoy eparkhii za 1885 g.
[Regarding the deanery reports on the state of the flock of the Ekaterinoslav diocese for 1885]. (1886). EEV, 4,
–102. [in Russian].
Protasov, D. (1890). Razbor veroucheniya russkikh shtundistov [Analysis of the doctrine of Russian
Stundists]. Tula. [in Russian].
Protokol Komissarovskogo Missionerskogo Komiteta [Protocol of the Komissarovsky Missionary Committee].
(1886). EEV, 11, 173–175. [in Russian].
Protokol Komissarovskogo Missionerskogo Komiteta [Protocols of the Komissarovsky Missionary Committee].
(1886). EEV, 20, 382–384. [in Russian].
Raznogorskiy, M. (1888). Prestupnost i otvetstvennost otstupayushchikh ot pravoslavnoy very i osobenno
ikh lzheuchiteley [Criminality and responsibility of those who deviate from the Orthodox faith, especially their
false teachers]. EEV, 4, 98–116. [in Russian].
Shtunda v Volynskoy gubernii [Stunda in Volyn province]. (1903). Kievskaya starina [Kievskaya Starina],
(6), 149–154. [in Russian].
Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy v Kyievi [Central State Historical Archive of
Ukraine in Kyiv].
Turner, V. (1983). Simvol i ritual [Symbol and ritual]. [in Russian].
Uspenskiy, E. (1895). Oblichitelnoe bogoslovie [Polemical theology]. Sankt-Peterburg. [in Russian].
Ushynskyi, A. (1883). Verouchenye malorusskykh shtundystov [Refutation of the Little Russian Stundists].
Kyev. [in Russian].
Yakovenko, I. (1912). Chto zhe delat dalshe? [What to do next?]. EEV, 8, 344–349. [in Russian].