Периметральні структури в магічних практиках українських знахарів
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Мета — отримати нові знання з міфології просторової горизонталі під час формування перимен-
тальних конструкцій лікувального обряду. У статті розглянуто семантику периметральних структур, за допомогою
яких відбувається моделювання обрядового простору.
Наукова новизна. Виокремлення периметру як окремої просторової константи дозволяє дещо змінити фокус
вивчення просторових локусів лікувального обряду.
Висновки. Лікувально-обрядові тексти певним чином дублюють етіологічні міфи, оскільки мають відтворити
тілесну цілісність хворого. З цієї метою моделюються просторові периметральні структури, в межах яких встанов-
люються стереотипи поведінки виконавців обряду і змінюється функціонал побутових предметів. Гранична величи-
на обрядового простору коригується залежно від мети його виконання. Критичними точками, які «контролюють»
несанкційований вихід за межі встановленого обрядом простору, виступають поріг, вікно, комин і двері. З чотири-
кутником пов’язується також символіка кута, перпендикулярні злами якого утворюють «слабкі» місця, що пояснює
відтворення на його зовнішніх контурах графем, монограм або барельєфних зображень.
Знаковою формою організації обрядового простору є чотирикутник, що демонструє спосіб культурного освоєн-
ня горизонталі. Бінарним опозитом до чотирикутника є коло, яке повторює природні форми. Звіди символіка кола у
поховальних обрядах, що розглядається як спосіб повернення до природного стану.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
Akimov, L. (1998) K probleme «geometricheskogo» mifa: shakhmatnii ornament. Zhizn mifa v antichnosti :
Materiali nauchnoi konferentsii «Vipperovskie chteniya–1985». [On the problem of the “geometric” myth:
chess ornament. Life of myth in antiquity: Proceedings of the scientific conference “Vipper Readings–1985”].
Moskva: Sovetskii khudozhnik, XVIII, I, 60–98. [in Russian].
Chubynskyi, P. (1995) Mudrist vikiv. Ukrainske narodoznavstvo u tvorchii spadshchyni Pavla Chubynskoho
[Wisdom of the Ages. Ukrainian Ethnology in the Creative Heritage of Pavlo Chubynskyi], Kyiv : Mystetstvo,
[in Ukrainian].
Dyachenko, G. (1993) Polnii tserkovno-slavyanskii slovar. [Complete Church Slavonic Dictionary] Moskva:
Izdatelskii otdel Moskovskogo Patriarkhata. [in Russian].
Galkovskii, N. (2000) Borba khristianstva s ostatkami yazichestva v drevnei Rusi [The Struggle of Christianity
with the Remnants of Paganism in Ancient Rus] Moskva. [in Russian].
Kyryliuk, O. (2000) Universalni parametry sotsiokulturnoi spatsialnosti: ukrainska khata. [Universal parameters
of sociocultural spatiality: Ukrainian hut. Universal dimensions of Ukrainian culture] Odesa. [in Ukrainian].
Nesen, I. (2002) Mifoobriadovyi aspekt prostoru u vesilli Tsentralnoho Polissia. [Mythological aspect of space
in the wedding of Central Polissya] Etnichna istoriia narodiv Yevropy. [Ethnic history of the peoples of Europe],
, 41–46. [in Ukrainian].
Polesskie zagovori (v zapisyakh 1970–1990-kh gg.) [Polesie conspiracies (in the records of the 1970–1990s)] (2003)
(Ed.) T. A. Agapkinoi, Ye. Ye. Levkievskoi, A. L. Toporkova. Moskva: Indrik, 78. [in Russian].
Poznanskii, N. (1995) Zagovori. Opit issledovaniya proiskhozhdeniya i razvitiya zagovornikh formul. [Conspiracies.
An attempt to study the origin and development of conspiracy formulas.] Moskva: «Indrik». [in Russian].
Rakhno, K. (2023) «Skydannia tsapa»: dakh yak zhertovnyi prostir. Prostir v istorychnykh doslidzhenniakh
[“Throwing the goat”: the roof as a sacrificial space. Space in historical studies], 4. [in Ukrainian].
Rukopysni fondy IMFE im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy.
Savitskaya, G. (2004) Simvol zhizni. [Symbol of life] Nauka i zhizn. [Science and life], 2, 63–66. [in Russian].
Taiemnychi Cherkasy: shcho mozhut rozpovisty stiny storichnykh budivel (foto). [Mysterious Cherkasy: what
the walls of century-old buildings can tell (photo)] Pro vse. [About everything.] Retrieved from https://provce.
ck.ua/tajemnychi-cherkasy-scho-mozhut-rozpovisty-stiny-storichnyh-budivel-foto [in Ukrainian].
Temchenko, A (2023) «Khrestom stelius, khrestom ukryvaius»: zakhyst prostoru snu v mifolohichnykh uiavlenniakh
ukraintsiv. [“I spread out with the cross, I hide with the cross”: protection of the space of sleep in the mythological
representations of Ukrainians]. Ukrainskyi selianyn. [Ukrainian Peasan], 30, 98–106. [in Ukrainian].
Temchenko, A. (2003) Symvolichni aspekty podorozhi v likuvalnykh rytualnykh tekstakh ukraintsiv. [ymbolic
aspects of travel in the healing ritual texts of Ukrainians] Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia istorychni
nauky. [Bulletin of Cherkasy University. Series historical sciences], 50, 122–127. [in Ukrainian].
Temchenko, (2010) Semantyka prostorovo-tilesnykh roztashuvan. [Semantics of spatial and bodily locations]
Ukrainskyi selianyn. [Ukrainian Peasant], 12, 117–119. [in Ukrainian].
Temchenko, A. (2011–2012) Tsentr i peryferiia: dynamika tvorennia obriadovoho prostoru. [Center and periphery:
dynamics of creation of ritual space] Eidos. Almanakh teorii ta istorii istorychnoi nauky [Eidos. Almanac of
theory and history of historical science], 6, 260–268. [in Ukrainian].
Temchenko, A. (2015) Tradytsiini mantychni praktyky: arkhaika znakovoi systemy. [raditional mantic practices:
archaic sign system] Cherkasy : «IntralihaTOR». [in Ukrainian].
Temchenko, A. (2017) Mifolohiia prostoru: semantyka horyzontali v tradytsiinykh uiavlenniakh skhidnykh
slovian (na materiali zamovlian). [Mythology of space: semantics of horizontality in traditional representations
of the Eastern Slavs (based on spells)] Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia «Istorychni nauky». [Bulletin
of Cherkasy University. Series “Historical Sciences”], 4, 42–50. [in Ukrainian].
Temchenko, (2019) «Tilesna dusha» v likuvalno-mahichnykh praktykakh slovian. [“Corporeal soul” in the healing
and magical practices of the Slavs]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia «Istorychni nauky». [Bulletin
of Cherkasy University. Series “Historical Sciences], 1, 83–90. [in Ukrainian].
Temchenko, A. (2020) Mifolohema podorozhi v lokatyvnykh konstruktsiiakh likuvalnykh tekstiv
ukraintsiv. [Mythologeme of travel in locative constructions of healing texts of Ukrainians] Narodna tvorchist
ta etnolohiia. [Folk art and ethnology], 3, 45–62. [in Ukrainian].
Temchenko, A. Svitohliadni konstanty obriadiv i viruvan. [Worldview constants of rites and beliefs] Retrieved
mifolohichnoho-nasharuvannia/svitohliadni-konstanty-obriadiv-i-viruvan?start=12 [in Ukrainian].
Toporov, V. (1983) K semantike chetverichnosti (analoliiskoe *meų i dr.). Etimologiya 1981 [On the semantics
of quaternary (Analolian *meų and others). Etymology 1981]. Moskva: Nauka. [in Russian].
Trud, I. (1993) Sreznevskogo. Izdanie otdeleniya russkogo yazika i slovesnosti Imperatorskoi akademii nauk
[Sreznevsky. Publication of the Department of Russian Language and Literature of the Imperial Academy of
Sciences]. Sank-Peterburg, 1. [in Russian].
Trudi Otdela drevnerusskoi literaturi [Works of the Department of Old Russian Literature] (1953) Moskva. [in
Russian].
Volynska, I. (2010) Urbanistychnyi mif — prostir dlia doslidzhennia. Prydniprovia: istoryko-kraieznavchi doslidzhennia
[Urban myth — a space for research. Dnieper region: historical and local history studies]. Dnipropetrovsk.
[in Ukrainian].
Yakuts, R. (2010) Mifolohichnyi chas-prostir u povisti M. Hoholia «Vii». [Mythological Time-Space in M. Gogol’s
Story “Viy] Sotsiokulturni problemy liudyny. [Sociocultural Problems of Man], 4, 107–11. [in Ukrainian].