«Хрестом стелюсь, хрестом укриваюсь»: захист простору сну в міфологічних уявленнях українців

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Андрій Темченко

Анотація

Метою статті є дослідження параметрів міфологічного простору, які не вписуються у матрицю
materia mundi.
Наукова новизна полягає у тому, що розглянуто магічні засоби, за допомогою яких відбувається конструювання
не лише явного / «цього», але прихованого / «того» простору міфу. Мова йде про сон, який розглядається в контексті смислового елементу культури і формує локальні змістові модулі, зосереджені на трактуванні, моделюванні й організації простору традиційного суспільства.
Висновки. Принципи організації простору, які стосуються лімінальних станів, мають свою специфіку. Зокрема, перед сном здійснювали обрядові дії, які мали захистити тимчасово залишене душею тіло. У міфології українців під час сну душа здійснювала подорож на «той» світ, чим пояснювали походження віщих сновидінь З цією метою за допомогою окреслення межі й хрещення, утвореного в такий спосіб радіусу, виокремлювали локальний простір, де розміщувалося тіло сновидця. Подібні дії супроводжувалися виголошенням магічних текстів і молитов. Відповідні
конфігурації є знаковими, оскільки дублюють орнаментальні й іконописні сюжети, пов’язані з солярною символікою. Освячене хресним знаменням сонце, яке захищає тіло сновидця, може трактуватися також як ідеограма молитви Животворному Чесному Хресту і дублює накладання «Божої печаті», захищаючи сновидця від смертельних небезпек ночі. Захищені у такий спосіб «душа» і «тіло», вважаються неприступними для потойбічних сил, які можуть зашкодити і вселитися у сновидця (феномен дворушників).

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Темченко, А. (2023). «Хрестом стелюсь, хрестом укриваюсь»: захист простору сну в міфологічних уявленнях українців. Український селянин, (30). https://doi.org/10.31651/2413-8142-2023-30-Temchenko
Номер
Розділ
Етнокультурне буття, духовність і світогляд селянства
Біографія автора

Андрій Темченко, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, м. Черкаси, Україна

доктор історичних наук, доцент, професор кафедри історії України,
Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, м. Черкаси, Україна
ORCID ID: http://orcid.org/0000—0003—3999—9459
e-mail: temchen@ukr.net

Посилання

Baiburin, A. (1983). Zhilishche v predstavleniyakh vostochnikh slavyan. [Dwelling in the Ideas of the Eastern Slavs]. Leningrad: Nauka. [in Russian].

Bednenko, G. Prostranstvo mifa. [Space of Myth] Retrieved from https://cyberleninka.ru/ article/n/prostranstvo-mifa (access date: 11.07.2023). [in Russian].

Berezovaya, N. Telo kak granitsa: «ozhivayushchie mertvetsi» «v sagakh ob islandtsakh» [The Body as a Border: “the Resurrecting Dead” “in the Sagas about the Icelanders”]. Retrieved from http://www.ruthenia.ru/folklore/berezovaya1.htm (access date: 26.07.2019). [in Russian].

Danforth, Christopher M. (April 2013). Chaos in an Atmosphere Hanging on a Wall. Retrieved from http://www.mpe2013.org/2013/03/17/chaos-in-an-atmosphere-hanging-on-a-wall/ (access date: 18.07.2023). [in English].

Dittrich, A. (1998). Standardized Psychometric Assessment of Altered States of Consciousness (ASCs) in Humans. Pharmacopsychiatry, 31, 2, 7, 80-84. [in English].

Eliade, M. (1987). Kosmos i istoriya. Moskva: Progress. [Space and History]. Moscow: Progress. [in Russian].

Fasmer, M. (1987). Etimologicheskii slovar russkogo yazika [Etymological Dictionary of the Russian Language]. Larina. Moskva : Progress, 3 (Muza–Syat). [in Russian].

Fedorov, Yu. Narysy z medychnoi teolohii. [Essays on Medical Theology]. Retrieved from https://medinstytut.lviv.ua/wp-content/uploads/%D0%9D%D0%90%D0%A0%D0%98%D0%A1%D0%98_%D0%97_%D0%9C%D0%95%D0%94%D0%98%D0%A7%D0%9D%D0%9E%D0%87_%D0%A2%D0%95%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%87.pdf (access date: 18.07.2023). [in Ukrainian].

Fulkanelli, Zh-Zh. (2008). Taini goticheskikh soborov. [Secrets of Gothic Cathedrals]. Moskva: Refl -buk, Vakler. [in Russian].

Hobson, A. (2009). The neurobiology of consciousness: Lucid dreaming wakes up. International Journal of Dream Research, 2(2), 41–44. URL : https://psycnet.apa.org/record/2011-14175-001(access date: 18.07.2023). [in English].

Kyryliuk, O. (2000). Universal Parameters of Socio-Cultural Spatiality: Ukrainian Hut. [Universalni parametry sotsiokulturnoi spatsialnosti: ukrainska khata]. Universalni vymiry ukrainskoi kultury. [Universal Dimensions of Ukrainian Culture]. Retrieved from https://www.myslenedrevo.com.ua/uk/Sci/Culturology/uvuk/Dwelling.html (data zvernennia: 11.07.2023). [in Ukrainian].

Ludwig, A. (1966). Altered states of consciousness. Archives of general psychiatry, 15, 225-234. [in English].

Materiali dlya Slovarya drevnerusskogo yazika po pismennim pamyatnikam. Trud I. I. Sreznevskogo. [Materials for the Dictionary of the Old Russian Language According to Written Monuments. I.I. Sreznevsky’s Work] (1903), Izdanie otdeleniya russkogo yazika i slovesnosti Imperatorskoi akademii nauk. [Edition of the Department of the Russian Language and Literature of the Imperial Academy of Sciences]. Sankt-Peterburg : Tipografi ya Imperatorskoi akademii nauk, 3. [in Russian].

Polesskie zagovori (v zapisyakh 1970-1990-kh godov) [Polesye Conspiracies (in the Records of the 1970-1990s)] (2003), (Ed) Agapkina, T. A., Moskva : Indrik. [in Russian].

Saienko, V. (2004). «Lyst do turetskoho sultana» ta deiaki mifolohichni vidpovidnosti. [“A Letter to the Turkish Sultan” and Some Mythological Correspondences]. Novi doslidzhennia pamiatok kozatskoi doby v Ukraini. [New Studies of Mmonuments of the Cossack Era in Ukraine], 13, 418-420. [in Ukrainian].

Sorochuk, L. (2011). Mythological Space in the Ethnic Culture of Ukrainians. [Mifolohichnyi prostir v etnokulturi ukraintsiv]. Ukrainoznavchyi almanakh. [Ukrainian Studies Almanac], 5, 175-178. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukralm_2011_5_59 (access date: 11.07.2023). [in Ukrainian].

Temchenko, A. (2011-2012). Tsentr i peryferiia: dynamika tvorennia obriadovoho prostoru. [Center and Periphery: the Dynamics of Creation of Ceremonial Space]. Eidos [Eidos], 6, 260-268. [in Ukrainian].

Temchenko, A. (2017). Mifolohiia prostoru: semantyka horyzontali v tradytsiinykh uiavlenniakh skhidnykh slovian (na materiali zamovlian). [Mythology of Space: the Semantics of the Horizontal in the Traditional Ideas of the Eastern Slavs (a Study of Orders)]. Visnyk Cherkas koho universytetu. Seriia «Istorychni nauky». [Bulletin of Cherkasy University. Series “Historical Sciences”],4, 42-50. [in Ukrainian].

Temchenko, A. (2022) Smyslova para «somnia — mortem» v mifolohichnii kartyni svitu slovian. [The semantic pair “somnia — mortem” in the mythological picture of the world of the Slavs]. Narodoznavchi zoshyty. [Ethnological notebooks], 4 (166), 850-867. [in Ukrainian].

Tykhovska, O. (2016). Psykholohichne pidhruntia obrazu dvodushnyka v ukrainskii mifolohii. [The Psychological Basis of the Image of the Duplicitous in Ukrainian Mythology]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu, Seriia: Filolohiia. [Scientifi c Bulletin of Uzhhorod University, Series: Philology], 2 (36), 242-248. [in Ukrainian].

Tytar, O. (2008). The Logic of the Myth in the Space of Modern Culture [Lohika mifu v prostori suchasnoi kultury] Bulletin of the Kharkiv National University named after V. N. Karazin [Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V. N. Karazina], 813. Retrieved from http:// dspace.univer.kharkov.ua/handle/123456789/6349 (access date: 07.11.2023). [in Ukrainian].

Voevodina L. Mif kak simvolicheskaya sistema. [Myth as a Symbolic System]. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/mif-kak-simvolicheskaya-sistema (access date: 11.07.2023). [in Russian].

Yakuts, R. (2010). Mifolohichnyi chas-prostir u povisti M. Hoholia «Vii». [Mythological Time-Space in M. Gogol’s Story “Vii”]. Sotsiokulturni problemy liudyny. [Sociocultural Problems of a Man], 4, 107-114. [in Ukrainian].