«Хрестом стелюсь, хрестом укриваюсь»: захист простору сну в міфологічних уявленнях українців
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Метою статті є дослідження параметрів міфологічного простору, які не вписуються у матрицю
materia mundi.
Наукова новизна полягає у тому, що розглянуто магічні засоби, за допомогою яких відбувається конструювання
не лише явного / «цього», але прихованого / «того» простору міфу. Мова йде про сон, який розглядається в контексті смислового елементу культури і формує локальні змістові модулі, зосереджені на трактуванні, моделюванні й організації простору традиційного суспільства.
Висновки. Принципи організації простору, які стосуються лімінальних станів, мають свою специфіку. Зокрема, перед сном здійснювали обрядові дії, які мали захистити тимчасово залишене душею тіло. У міфології українців під час сну душа здійснювала подорож на «той» світ, чим пояснювали походження віщих сновидінь З цією метою за допомогою окреслення межі й хрещення, утвореного в такий спосіб радіусу, виокремлювали локальний простір, де розміщувалося тіло сновидця. Подібні дії супроводжувалися виголошенням магічних текстів і молитов. Відповідні
конфігурації є знаковими, оскільки дублюють орнаментальні й іконописні сюжети, пов’язані з солярною символікою. Освячене хресним знаменням сонце, яке захищає тіло сновидця, може трактуватися також як ідеограма молитви Животворному Чесному Хресту і дублює накладання «Божої печаті», захищаючи сновидця від смертельних небезпек ночі. Захищені у такий спосіб «душа» і «тіло», вважаються неприступними для потойбічних сил, які можуть зашкодити і вселитися у сновидця (феномен дворушників).
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
Baiburin, A. (1983). Zhilishche v predstavleniyakh vostochnikh slavyan. [Dwelling in the Ideas of the Eastern Slavs]. Leningrad: Nauka. [in Russian].
Bednenko, G. Prostranstvo mifa. [Space of Myth] Retrieved from https://cyberleninka.ru/ article/n/prostranstvo-mifa (access date: 11.07.2023). [in Russian].
Berezovaya, N. Telo kak granitsa: «ozhivayushchie mertvetsi» «v sagakh ob islandtsakh» [The Body as a Border: “the Resurrecting Dead” “in the Sagas about the Icelanders”]. Retrieved from http://www.ruthenia.ru/folklore/berezovaya1.htm (access date: 26.07.2019). [in Russian].
Danforth, Christopher M. (April 2013). Chaos in an Atmosphere Hanging on a Wall. Retrieved from http://www.mpe2013.org/2013/03/17/chaos-in-an-atmosphere-hanging-on-a-wall/ (access date: 18.07.2023). [in English].
Dittrich, A. (1998). Standardized Psychometric Assessment of Altered States of Consciousness (ASCs) in Humans. Pharmacopsychiatry, 31, 2, 7, 80-84. [in English].
Eliade, M. (1987). Kosmos i istoriya. Moskva: Progress. [Space and History]. Moscow: Progress. [in Russian].
Fasmer, M. (1987). Etimologicheskii slovar russkogo yazika [Etymological Dictionary of the Russian Language]. Larina. Moskva : Progress, 3 (Muza–Syat). [in Russian].
Fedorov, Yu. Narysy z medychnoi teolohii. [Essays on Medical Theology]. Retrieved from https://medinstytut.lviv.ua/wp-content/uploads/%D0%9D%D0%90%D0%A0%D0%98%D0%A1%D0%98_%D0%97_%D0%9C%D0%95%D0%94%D0%98%D0%A7%D0%9D%D0%9E%D0%87_%D0%A2%D0%95%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%87.pdf (access date: 18.07.2023). [in Ukrainian].
Fulkanelli, Zh-Zh. (2008). Taini goticheskikh soborov. [Secrets of Gothic Cathedrals]. Moskva: Refl -buk, Vakler. [in Russian].
Hobson, A. (2009). The neurobiology of consciousness: Lucid dreaming wakes up. International Journal of Dream Research, 2(2), 41–44. URL : https://psycnet.apa.org/record/2011-14175-001(access date: 18.07.2023). [in English].
Kyryliuk, O. (2000). Universal Parameters of Socio-Cultural Spatiality: Ukrainian Hut. [Universalni parametry sotsiokulturnoi spatsialnosti: ukrainska khata]. Universalni vymiry ukrainskoi kultury. [Universal Dimensions of Ukrainian Culture]. Retrieved from https://www.myslenedrevo.com.ua/uk/Sci/Culturology/uvuk/Dwelling.html (data zvernennia: 11.07.2023). [in Ukrainian].
Ludwig, A. (1966). Altered states of consciousness. Archives of general psychiatry, 15, 225-234. [in English].
Materiali dlya Slovarya drevnerusskogo yazika po pismennim pamyatnikam. Trud I. I. Sreznevskogo. [Materials for the Dictionary of the Old Russian Language According to Written Monuments. I.I. Sreznevsky’s Work] (1903), Izdanie otdeleniya russkogo yazika i slovesnosti Imperatorskoi akademii nauk. [Edition of the Department of the Russian Language and Literature of the Imperial Academy of Sciences]. Sankt-Peterburg : Tipografi ya Imperatorskoi akademii nauk, 3. [in Russian].
Polesskie zagovori (v zapisyakh 1970-1990-kh godov) [Polesye Conspiracies (in the Records of the 1970-1990s)] (2003), (Ed) Agapkina, T. A., Moskva : Indrik. [in Russian].
Saienko, V. (2004). «Lyst do turetskoho sultana» ta deiaki mifolohichni vidpovidnosti. [“A Letter to the Turkish Sultan” and Some Mythological Correspondences]. Novi doslidzhennia pamiatok kozatskoi doby v Ukraini. [New Studies of Mmonuments of the Cossack Era in Ukraine], 13, 418-420. [in Ukrainian].
Sorochuk, L. (2011). Mythological Space in the Ethnic Culture of Ukrainians. [Mifolohichnyi prostir v etnokulturi ukraintsiv]. Ukrainoznavchyi almanakh. [Ukrainian Studies Almanac], 5, 175-178. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukralm_2011_5_59 (access date: 11.07.2023). [in Ukrainian].
Temchenko, A. (2011-2012). Tsentr i peryferiia: dynamika tvorennia obriadovoho prostoru. [Center and Periphery: the Dynamics of Creation of Ceremonial Space]. Eidos [Eidos], 6, 260-268. [in Ukrainian].
Temchenko, A. (2017). Mifolohiia prostoru: semantyka horyzontali v tradytsiinykh uiavlenniakh skhidnykh slovian (na materiali zamovlian). [Mythology of Space: the Semantics of the Horizontal in the Traditional Ideas of the Eastern Slavs (a Study of Orders)]. Visnyk Cherkas koho universytetu. Seriia «Istorychni nauky». [Bulletin of Cherkasy University. Series “Historical Sciences”],4, 42-50. [in Ukrainian].
Temchenko, A. (2022) Smyslova para «somnia — mortem» v mifolohichnii kartyni svitu slovian. [The semantic pair “somnia — mortem” in the mythological picture of the world of the Slavs]. Narodoznavchi zoshyty. [Ethnological notebooks], 4 (166), 850-867. [in Ukrainian].
Tykhovska, O. (2016). Psykholohichne pidhruntia obrazu dvodushnyka v ukrainskii mifolohii. [The Psychological Basis of the Image of the Duplicitous in Ukrainian Mythology]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu, Seriia: Filolohiia. [Scientifi c Bulletin of Uzhhorod University, Series: Philology], 2 (36), 242-248. [in Ukrainian].
Tytar, O. (2008). The Logic of the Myth in the Space of Modern Culture [Lohika mifu v prostori suchasnoi kultury] Bulletin of the Kharkiv National University named after V. N. Karazin [Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V. N. Karazina], 813. Retrieved from http:// dspace.univer.kharkov.ua/handle/123456789/6349 (access date: 07.11.2023). [in Ukrainian].
Voevodina L. Mif kak simvolicheskaya sistema. [Myth as a Symbolic System]. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/mif-kak-simvolicheskaya-sistema (access date: 11.07.2023). [in Russian].
Yakuts, R. (2010). Mifolohichnyi chas-prostir u povisti M. Hoholia «Vii». [Mythological Time-Space in M. Gogol’s Story “Vii”]. Sotsiokulturni problemy liudyny. [Sociocultural Problems of a Man], 4, 107-114. [in Ukrainian].