Особливості формування та можливості самореалізації творчої особистості в умовах сільської місцевості періоду хрущовської «відлиги»
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Мета – дослідження особливостей формування та можливостей самореалізації творчих
особистостей в умовах сільської місцевості в період хрущовської «відлиги».
Наукова новизна – на конкретних історичних прикладах проаналізовано особливості формування творчих
особистостей народних митців в умовах українського села під впливом процесів лібералізації та десталінізації в
середині 1950-х – на початку 1960 рр. З’ясовано перепони, які заважили талановитим селянам повністю розкрити
свій творчий потенціал в умовах панування тоталітарної системи.
Висновки. Період хрущовської «відлиги» та характерна для нього політика лібералізації суспільно-політичного
та культурного життя сприяли перетворенню сільської місцевості на осередок культурно-духовного життя
українського народу, зберігши його самобутність та унікальний, сформований століттями, національний архетип в
умовах панування тоталітарної системи. Всесвітньо відомими стали імена сільських майстрів Катерини Білокур,
Марії Примаченко, Тетяни Яблонської, роботами яких захоплювалися такі культові знаменитості як Пабло Пікасо,
Марк Шагал тощо.
Лібералізаційні процеси в країні сприяли перетворенню українських сіл на мистецькі студії, які не тільки
задовольняли поклик сільського населення до самореалізації, а й приносили пристойні прибутки.
Але той же час, можемо констатувати, що повністю самореалізуватися у період хрущовської «відлиги»
українські талановиті селяни на змогли, оскільки головною перешкодою для них стала сутність тоталітарної
системи, що проявлялася у зневажливому ставленні до селян партійного керівництва, труднощах із отриманням
паспортів звичайними колгоспниками, складних побутових умовах через банальне безгрошів’я, забороні вищого
керівництва переїжджати на інше місце проживання. Крім того, для звичайних селян практично неможливо було
придбати необхідні для творчості якісні матеріали та приладдя.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
Kulbabska, O. (2017) Kateryna Bilokur. Kvitka-dusha: ‘Viruiesh, maliuiuchy kartynu, v rid liudskyi
i v liudianist liudyny’ [Kateryna Bilokur. Flower-soul: ‘When painting a picture, you believe in the human
race and in the humanity of man’]. Retrieved from https://kulbabska.com/news/terra-inkohnita/127-katerinabilokur-kvitka-dusha-viruesh-malyuyuchi-kartinu-v-rid-lyudskij-i-v-lyudyanist-lyud[ini. [in Ukrainian].
Dolinska, M. (1966) [Maistry narodnoho mystetstva Ukrainskoi RSR]. [Masters of folk art of the
Ukrainian SSR]. Kyiv. [in Ukrainian].
Malovanyi, O. (5 chervnia 2020) Zashyfrovana dusha ukrainskoho narodu. [Зашифрована душа
українського народу]. Slovo.URL: http://gazetaslovo.com.ua/zashyfrovana-dusha-ukrayinskogo-narodu/ [in
Ukrainian].
Shestakova, O. (2021) Prymachenko (Pryimachenko) Mariia Oksentiivna [Prymachenko (Pryimachenko) Maria Oksentiivna]. Entsyklopediia istorii Ukrainy. Retrieved from http://www.history.org.
ua/?termin=Prymachenko_M [in Ukrainian].
Statyva, O. (1962) Narodnyi maister z Petrykivky. [People’s craftsman from Petrykyvka]. Narodna
tvorchist ta etnohrafiia. [Folk creativity and ethnography], 2, 109-111. [in Ukrainian].
Koryfei. Maistry: Nadiia Bilokin. [Corypheus. Masters: Nadia Bilokin]. Avtorskyi bloh Ihoria Lisnoho Petrykivka. Retrieved from: https://petrykivka.dp.ua/nadiya-bilokin/ [in Ukrainian].
Shpak, V. (5 sichnia 2019) 110 rokiv z dnia narodzhennia Marii Pryimachenko. [110 years since the
birth of Maria Pryimachenko]. Uriadovyi kur’ier. [Government Courier], 3. Retrieved from: https://ukurier.
gov.ua/uk/articles/ukrayinska-rapsodiya-virmenina-iz-gruziyi/ [in Ukrainian].
Karmanska, Yu. (3 veresnia 2022) Khudozhnytsia-brend. Mariia Prymachenko stala natsionalnoiu lehendoiu Ukrainy. Skilky koshtuiut yii kartyny?.[Brand artist. Maria Prymachenko became a national
legend of Ukraine. How much are her paintings worth?]. Forbes. Retrieved from: https://forbes.ua/money/
khudozhnitsya-brend-mariya-primachenko-stala-natsionalnoyu-legendoyu-ukraini-skilki-koshtuyut-ii-kartini-03092022-8086 [in Ukrainian].
Synhaivskyi, M. (1997) Maistrynia Mariia. [Craftswoman Maria]. Narodna tvorchist ta etnohrafiia.
[Folk creativity and ethnography], 5-6, 104-106.
Kateryna Bilokur: fotoknyha [Kateryna Bilokur: photo book]. (2001). Kyiv. [in Ukrainian].
Muzychuk, N. (2016) Ukrainskyi svit-rai Kateryny Bilokur. [The Ukrainian world-paradise of Kateryna Bilokur]. Retrieved from: http://hromada.hu/2016/nom_133/ st/ukrznavstvo.html [in Ukrainian].
Kozulia, O. (1993) Zhinky v istorii Ukrainy. [Women in the history of Ukraine]. Kyiv. [in Ukrainian].
Shtohrin, I. (2021) ‘Bula, shchob zalyshytysia u kvitakh’: do dnia pamiati Kateryny Bilokur. [‘I was
there to stay in flowers’: to the day of memory of Kateryna Bilokur]. Ofitsiinyi sait Radio Svoboda. [The official website of Radio Liberty]. Retrieved from: https://www.radiosvoboda.org/a/do-dnya-pamyati-katerynybilokur/31300080.html [in Ukrainian].