Методичні рекомендації викладання аграрної історії України другої половини ХIХ – першої третини ХХ ст. учням середніх шкіл
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Мета розвідки – проаналізувати та синтезувати проблеми сучасного методичного забезпечення викладання аграрних аспектів історії України другої половини
ХIХ – початку (першої третини) ХХ ст. у дев’ятих і десятих класах ЗЗСО.
Наукова новизна. Згадане в попередній авторській публікації, яка стосувалася викладання історії України в першій половині ХІХ ст., домінування аграрного (сільськогосподарського) способу життєдіяльності населення (селянства), не втратило своєї актуальності
й надалі. Особливе місце тут належить періоду, який прийнято окреслювати як «початок
ХХ ст.». Спираючись на отримані результати досліджень, які зафіксовані в сучасній українській історіографії (селянства й не лише), автор пропонує розширити його й надалі визначати «першою третиною ХХ ст.». Відмова від стереотипів політичної історії на користь
більш продуктивної соціокультурної (ментальної) парадигми видається вповні обгрунтованою. Новизною позначається і пропонований автором фактологіний матеріал, який засвідчує методичну готовність учителя-історика формувати в учнів математичну, також
соціальну та громадянську компетентності.
Висновки. Розмірковуючи водночас у двох пізнавальних площинах – науковій (методологічній) і методичній – автор статті безпосередньо й опосередковано аргументує свою ідею
про те, що порівняно більше наповнення навчальних програм із історії України (або, за потреби, інтегрованого курсу з історії) «аграрним змістом» у шкільному курсі вкрай доцільне.
Минувшина України другої половини ХІХ – початку (першої третини) ХХ ст. належить
до «традиційних» тем навчальної дисципліни «історія України». Ба більше, на сьогодні її
викладання організаційно поділено між 9-им і 10-им класами, що створює додаткові труднощі в її вивченні учнями. На перший погляд здається, що вчителю неможливо порушити ці
усталені норми й приписи.
В останній час ситуація помітно змінюється, що насамперед пов’язано з поширенням в
освітньому просторі цифрових (інформаційних) технологій, а також з реформою освітньої
галузі (переходом до Нової української школи). Проведене дослідження переконливо засвідчує
потребу внесення кількох важливих варіацій у дидактику. Окрім згаданої вище потреби розширити хронологію викладання теми до першої третини ХХ ст., звертаємо увагу на таке:
при висвітленні проблем соціально-економічної модернізації села (його людності) сьогодні
вчителю-практику доцільно повернутися до економічних (математичних) розрахунків, що
дасть змогу уникати надмірної політизації («націоналізації») навчального матеріалу. Варто пам’ятати, що соціальна й господарська сторони життя лишалися для мешканців традиційного села домінуючими. Натомість, що стосується власне першої третини ХХ ст.,
то особливу увагу вчителю виправдано приділити не самому фактологічному матеріалу (до
того ж він належно представлений у пропонованих до використання підручниках), а формуванню соціальної та громадянської компетентності. Досягнути цього можна на основі онаучнення (методологічного варіювання) складної еволюції українського селянства, яке в
той період перебувало водночас у кількох історичних процесах (експериментах).
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
Viddil rukopysiv Rosiiskoi natsionalnoi biblioteky v m. Sankt-Peterbursi. F. 600. Revisiia
senatora О. О. Polovtseva Kyivskoi i Chernihivskoi hubernii. Оd. zb. 623. Sapiska o priobretenii
imenii v Yugo-Zapadnom krae litsami russkogo proischozhdeniia (glavnym obrazom krestianamy)
(posle 1875 g.). [Department of Manuscripts of the Russian National Library in St. Petersburg.
Audit of Senator O. O. Polovtsev of the Kyiv and Chernihiv provinces. Unit coll. 623. Note on the
acquisition of estates in the South-Western region by persons of Russian origin (mainly peasants)
(after 1875)]. 10 аrk. [in Russian].
Danilevskii, G. (1984). Beglye v Novorossii ; Volia (Beglye vorotilis) [Runaways in New
Russia; The Will (The Runaways Returned). Моskva : Chud. lit-ra. [in Russian].
Kornovenko, S., Hlibishchuk, М., Ilnytskyi, V., Kompaniets, О., Losovyi, V., Pasichna, Yu.
& Telvak, V. (2021). Ukrainskyi ahrarysm : revoliutsiinyi fenomen 1917–1921 rr. [Ukrainian agrarianism : the revolutionary phenomenon of 1917–1921]. Cherkasy. [in Ukrainian].
Kliuchovi kompetentnosti zdobuvachiv osvity 5–11 (12)-ch klasiv (hrup) [Key competencies of students of 5–11 (12) grades (groups)]. URL : https://sites.google.com/site/school105kr/
prozorist/osvitna-programa/3-klucovi-kompetentnosti/3-2-klucovi-kompetentnosti-zdobuvaciv-
-osviti-5-11-12--h-klasiv-grup
Lokhmatova, А. (2004). Pryiom selian do hromady yak funktsiia orhaniv silskoho
samovriaduvannia v poreformennii Ukraini [Admission of peasants to the community as a function
of rural self-government bodies in post-reform Ukraine]. Pytannia ahrarnoi istorii Ukrainy ta rosii.
Materialy piatykh naukovykh chytan, prysviachenykh pamiati profesora D. Poidy. [Issues of agrarian history of Ukraine and Russia. Materials of the fifth scientific readings dedicated to the memory
of Professor D. Poyda]. Dnipropetrovsk, 53–58. [in Ukrainian].
Mychailiuk, О. (2007). Selianstvo Ukrainy v pershi desiatylittia ХХ st. : Sotsiokulturni
protsesy [The peasantry of Ukraine in the first decades of the 20th century: Sociocultural processes]. Dnipropetrovsk : Innovatsiia. [in Ukrainian].
Mychailiuk, О. (2004). Sotsiokulturnyi aspect doslidzhennia istorii selianstva Ukrainy
revoliutsiinoho periodu [Sociocultural aspect of the study of the history of the peasantry of Ukraine
during the revolutionary period]. Pytannia ahrarnoi istorii Ukrainy ta rosii. Materialy piatykh
naukovykh chytan, prysviachenykh pamiati profesora D. Poidy. [Issues of agrarian history of
Ukraine and Russia. Materials of the fifth scientific readings dedicated to the memory of Professor
D. Poyda]. Dnipropetrovsk, 108–114. [in Ukrainian].
Nechytailo, V. (2005). Selianstvo yak pryrodne yavyshche [The peasantry as a natural phenomenon]. Ukrainskyi selianyn. [Ukrainian peasant], 9, 9–11. [in Ukrainian].
Oryshchenko, R. (2019). Relihiinyi svit ukrainskykh selian druhoi polovyny XIX – pershoi
tretyny XX st. [The religious world of Ukrainian peasants in the second half of the 19th – the first
third of the 20th century ]. Cherkasy : Vertykal, vyd. PP Kandych S. H. [in Ukrainian].
Platmir, Ya. (2018). «Seliany staiut ukraintsiamy» : protsesy modernisatsii ukrainskoho sela
v interprytatsii Endriu Vilsona). [«Еasants become Ukrainians» : processes of modernization of the
Ukrainian village in the interpretation of Andrew Wilson]. Ukrainskyi selianyn. [Ukrainian peasant], 19, 108–110. [in Ukrainian].
Prysiazhniuk, Yu. (2007). Ukrainske selianstvo Naddniprianskoi Ukrainy : sotsiomentalna
istoriia druhoi polovyny XIX – pochatku XX st. [The Ukrainian peasantry of Naddnipryanshchyna : socio-mental history of the second half of the 19th and early 20th centuries]. Cherkasy : Vertykal. [in Ukrainian].
Prysiazhniuk, Y. (2022). Metodychni aspekty vykladannia ahrarnoi istorii kintsia KhVIII
– pershoi polovyny KhIKh st. u ZZSO [Methodical aspects of teaching agricultural history (in the
late 18th – early 19th century) in general secondary education institutions]. Ukrainskyi Selianyn.
[Ukrainian peasant], 27, 61-66. (In Ukrainan). doi: 10.31651/2413-8142-2022-27-Prysiazhniuk.
[in Ukrainian].
Temirova, N. (2002). Materialno-tekhnichne zabezpechennia pomishchytskykh hospodarstv
Ukrainy naprykintsi ХІХ – nа pochatku ХХ st. [Material and technical support of landlord farms
of Ukraine at the end of the 19th – at the beginning of the 20th century]. Naukovi pratsi. [Scientific
works.], 4. Istorychni nauky, 83–87. [in Ukrainian].
Tryhub, P. (2003). Selianstvo Mykolaivshchyny v kintsi ХVIII – nа pochatku ХХ st. [The
peasantry of the Mykolaiv region at the end of the 18th - at the beginning of the 20th century]. Selianstvo Pivdnia Ukrainy : istoriia i suchasnist. Zbirka dopovidei Vseukrainskoi naukovoi konferentsii. [The peasantry of Southern Ukraine: history and modernity: a collection of reports of the AllUkrainian Scientific Conference]. Mykolaiv : MDHU imeni Petra Mohyly, 57–65. [in Ukrainian].
Farenii, I. (2014). Pro pravomirnist kontseptsii «Velykoi selianskoi revoliutsii»
V. P. Danylova. [On the legitimacy of the concept of «Great Peasant Revolution» V. P. Danilova].
Ukrainskyi selianyn . [Ukrainian peasant], 14, 162–166. [in Ukrainian].
Wilson, Е. (2004). Ukraintsi : nespodivana natsiia. [The Ukrainians : Unexpected Nation].
Кyiv : К. І. S. [in Ukrainian].